600 de milioane de Euro pierderi anuale pentru piața clădirilor de birouri

600 de milioane de Euro pierderi anuale pentru piata cladirilor de birouri

În 2007 zeci de articole evidențiau nevoia imensă de clădiri de birouri clasa A. Comparațiile cu alte capitale arătau deficite de sute de mii, chiar milioane de metri pătrați de spații de birouri.

Pe de alta parte, dezvoltatorii împreună cu marile agenții de real-estate înțelegeau tot mai bine nevoile multinaționalelor. Acestea păreau tot mai ahtiate după spații cat mai mari și impozante. Se vorbea foame pentru spațiile de birouri. Un important deficit: 1.000.000 mp de spații de birouri Clasa A

Deficit de 1.000.000 de mp de spații de birouri clasa A în 2007?

De la deficitul de 1.000.000 mp de spații de birouri, s-a ajuns la zeci de clădiri neocupate. Cum se face că multinaționalele nu ocupă totuși marea parte a spațiilor deja construite? Chiriile sunt tot mai mici. În schimb, hotărâtoare sunt reducerile de personal și relocările.

Probabil că „nevoia” de spații de birouri era totuși exagerata. Companiile sunt precaute. Își reevaluează necesarul de spații de birouri. Sunt hotărâte sa mențină sub control costurile.

Aproape întreagă oferta a fost orientată către clienții de lux. S-a construit pentru companii mari, cu sute de angajați, cu bugete mari. Numeroase clădiri de birouri s-au realizat pe terenuri scumpe, intens speculate. Costurile de construcție au fost mari. S-au accesat credite date cu larghețe, dar la dobânzi mari. Nici clădirile de birouri ale anilor 2003-2008 nu au reușit să fie ceea ce se pretindeau.

Site-urile de imobiliare abundau de anunțuri cu „spații de birori clasa A”. Multe erau doar apartamente de bloc. Multe alte clădiri de birouri se autodefineau pompos „clasa A”. De fapt, nu erau în fapt nici măcar clasa B.

Clasificarea spațiilor de birouri este în fond irelevantă. Aproape toate noile clădiri de birouri insistau sa ofere spații foarte mari.

„Ne pare rău, nu avem spații de birouri atât de mici”

Spații de birouri pentru firme mici și mijlociiLa un moment dat chiar compania noastră căuta spații de birouri. Sute de telefoane date se terminau cu: „Ne pare rău, nu avem nici un spațiu atât de mic”.

Spațiile de birouri sub 200-300 mp erau extrem de rare. Când existau, erau rezultatul vreunui etaj retras, incomplet. Sute de mii de firme din România ridicau la cote nebănuite chiriile apartamentelor. La fel se întâmpla cu orice căsuță sau vile scoasa la închiriere. Apartamentele în vila sau blocuri au devenit sediile predilecte. Avocați, notari, firme IT, de contabilitate, publicitate, PR, marketing, consultanță, construcții, proiectare au sedii în apartamente de bloc. Sau în vile.

Parte dintre aceste firme își permiteau sa închirieze câte o vilă întreagă. Pe adevăratele clădiri de birouri se băteau doar băncile, companiile de telefonie, multinaționale.

Mii de startup-uri apăreau în această perioadă. Alte firme, cu putini angajați, dar prospere, au fost total neglijate. Multe dintre companiile mici au însă nevoie de o reprezentare de calitate.
Sute de mii de firme funcționează în apartamente cu 2-3-4 camere. Au nevoie de spații de birouri de 20 -120 metri pătrați. Un apartament cu 4 camere echivalează spații de birouri de cca 40-60 mp. Companiile cu birouri în vile au nevoie de spații de 80-150 mp. Puține companii au nevoie de spații de birouri de peste 200 mp.

Un apartament de 3 camere se închiriază cu 500-600 Euro. Aceeași companie plătea înainte de criza intre 800 și 1200 Euro. Aceste companii chiar și în prezent plătesc o chirie de 10-15 Euro/mp. Au plătit în decursul timpului și 20-25 de Euro/mp. Ele ar avea nevoie de spații de 20-30-40 mp.

Câți bani pierd dezvoltatorii cu unele clădiri de birouriLa sumele de mai sus se adaugă alte costuri. Întreținerea (la bloc), curent electric, curățenie – costă minim 100 Euro lunar. Reprezintă încă 2-3-4 Euro/mp. Aceste firme au montat alarme (se sparg sediile de firma!), interfoane, aparate de aer condiționat. Au tras rețele de internet, cabluri de telefoane, au mai schimbat becuri, prize, întrerupătoare, siguranțe. Au plătit zugrăveli, vopsitorii, alte îmbunătățiri ale spațiilor.

600 milioane de Euro pe an pierderi

Aceste firme au suportat și încă suporta infama eticheta de „firma de apartament”. 100.000 de astfel de mici companii plătesc acum chirii și mentenanță de cca. 500 de Euro lunar. Ele reprezinta clienți pentru spațiile de birouri de cel puțin 50.000.000 de Euro lunar. Aceasta înseamnă 600.000.000 Euro pe an.

Suma de mai sus nu reprezinta un maxim, ci un minim istoric. Acești potențiali clienți ai spațiilor de birouri au fost dispuși sa plătească și sume mai mari de atât.

Promotorii imobiliari nu dezvoltă spații de birouri de 30-50-80-100 mp. Clădirile deja construite pot fi convertite doar cu greu și cu mari pierderi de spații. Probabil că singura lor șansă este o revenire a pieței.

2017-03-23T15:48:18+00:00 iunie 3rd, 2011|Categories: Consultanța-Dezvoltări-Imobiliare|Comentariile sunt închise pentru 600 de milioane de Euro pierderi anuale pentru piața clădirilor de birouri